overzicht krijgen voor nodige verandering

Een (organisatie) verandering in gang zetten vanuit een nieuwe missie of visie heeft gevolgen. Voor cultuur, vaardigheden, rollen en identiteit, houding en gedrag en de omgeving. In deze workshop krijgt je als Directie of MT het overzicht en de logische stappen die je moet zetten voor succesvolle implementatie.

waar moet het accent liggen?

Een verandering in gang zetten en goed vervolmaken gaat niet vanzelf. Daarom is het verstandig om voorafgaand aan de verandering eerst in het directieteam of de afdeling te onderzoeken waar de meeste verandering noodzakelijk is. Een nieuwe missie of nieuwe strategie of andere organisatievorm hebben invloed op andere aspecten van de organisatie. Als je die verbanden zichtbaar hebt, weet je waar de focus of het zwaartepunt in de komende verander-periode komt te liggen.

eenvoudig en succesvol diagnose instrument

Het model dat we als rode draad gebruiken heeft al tientalle jaren bewezen dat het de verbanden tussen de verschillende lagen of aspecten van organiseren blootlegt. Het geeft de samenhang weer tussen:

  • missie: zingeving van de organisatie, het 'waartoe';
  • visie: de organisatie identiteit en de rollen, het 'wie';
  • strategische keuzen: organisatiewaarden, normen, drijfveren, het 'waarom';
  • tactisch:  talenten, capaciteiten, kennis en vaardigheden, het 'hoe';
  • actiegericht: gedrag, activiteiten en taken, het 'wat';
  • omgeving: de fysieke omgevingskenmerken, situaties, omstandigheden, het 'waar en wanneer'.

Vanuit deze samenhang maken jullie zichtbaar waar de focus nodig is en waar de  verandering de grootste impact gaat hebben.

In een dagdeel heb je weer overzicht en kun je de verander-strategie bepalen op basis van de uitkomsten.

contact

Ben je geïnteresseerd en wil je een afspraak maken of meer informatie? Neem dan contact op of vul het formulier hiernaast in.

 

Wil je meer weten?

Voor vragen over ons aanbod of aanmelding voor een workshop of training kun je onderstaand formulier gebruiken.