Waarom je strategie voor verandering niet werkt, en hoe wél

Jan 29, 2024 -- Posted by : marc

Veel mensen, organisaties of teams willen dingen veranderen. Soms worden er zelfs speciale projectteams voor opgetuigd. Een nieuwe strategie wordt uitgedacht en geïmplementeerd. En vervolgens mislukt de zo gewilde verandering.

Hoe komt dat toch?

Verkeerd-om beginnen

Er zijn heel veel mogelijke verklaringen waarom veranderingen mislukken. Eén van de belangrijkste is dat je aan de verkeerde kant begint.

De meeste verandering wordt geïnitieerd met een -ergens anders bewezen- strategie. Ofwel HOE  ga ik die slechte gewoonte afleren, stoppen met roken, meer winst maken, het project succesvol maken?

En, zo wijst onderzoek en ervaring uit, dat werkt niet.

Verhalen, verhalen, verhalen

Omdat mensen, teams en organisaties allemaal verhalen hebben waarom het niet werkt. Denk maar na: als iemand je vraagt of je ‘dit of dat’ al geprobeerd hebt, dan weet je zo tien redenen te noemen waarom het niet werkte. Die verhalen, die uitingen zijn van onderliggende overtuigingen, staan vernieuwing in de weg.

Verander wat je gelooft en de werkelijkheid verandert

Dus eerst zal je die verhalen die je jezelf en anderen vertelt, die beperkende overtuigingen moeten herkennen en uit de weg ruimen. Zodat die niet -bewust of onbewust- het resultaat torpederen. Je verlangen wakker maken. Verlangen creëert een nieuw verhaal, wat wel helpt.

Verandermoe

Als iets niet lukt, zeker voor langere tijd, daalt je energie niveau. Je hebt geen fut en zin in die verandering. Als je ‘down’, depressief, lusteloos of verdrietig bent, dan ga je niet veranderen. In organisaties wordt dat wel ‘verandermoe’ genoemd. Mensen die vast zitten, er niet meer in geloven. Als je daar zit, lukt niets meer.

Dus je zal jouw emotionele staat van zijn of mindset moeten veranderen. Pas als je energie genoeg hebt,  als je bruist en zin hebt kun je enthousiast worden over vernieuwing. 

Succesvolle verandering: de juiste volgorde

Dus een succesvolle verandering begint bij een juiste mindset, 'state of mind' waardoor je energie krijgt voor de verandering en met name de gewenste resultaten. Gevolgd door het positieve, inspirerende verhaal, dat een bijna voelbaar beeld schetst van hoe de nieuwe situatie gaat zijn. Zodat je het al bijna kunt voelen in jezelf, wat enthousiasmeert en uitnodigt om mee te doen. Zeg maar, de WHY van Simon Sinec. Als dat helder is kun je over het HOE, de strategie, nadenken en planmatig in actie komen.

En nu volhouden, steeds terug naar de mindset en het nieuwe verhaal, het wenkend perspectief. Je plannen aanpassen aan de nieuwe situaties en uitdagingen op je pad. Zodat je blijft focussen op (en dromen van) de gewenste resultaten.

 

Ik wens je alle succes én een fijne dag. Want of je net begint op het pad of al een tijdje onderweg bent, een fijne dag kun je altijd hebben.

 

NB: Tony Robbins zijn 'Time to Rise Summit' heeft me voor dit blog geïnspireerd. 

Share:

Most Recent Posts

Wat te doen als je in je werk je eerste grote tegenslag hebt

Als je een paar jaar werkt of ondernemer bent, dan komt die grote…

Waarom je strategie voor verandering niet werkt, en hoe wél

Mensen willen veranderen maar dat lukt niet. Dat komt omdat ze…

Hoe moe ben jij eigenlijk?

Ben jij voortdurend vermoeid? Heb je te weinig of geen fut om dingen…

Wil je nog een tweede burn-out

Sommige mensen gaan na de eerste burn-out gewoon door met wat ze al…

Pas liever zelfreflectie toe dan te vingerwijzen

Doe jij dat ook wel eens? vingerwijzen in plaats van je eigen…