Dit is waarom ik zo graag met techneuten werk!

Jan 24, 2023 -- Posted by : marc

Techneuten zijn geweldig

Je moet even weten wat ze drijft, maar dat is niet zo moeilijk

Rechtlijnig, moeilijk, star, niet communicatief, eenkennig en niet aan te sturen! Dat hoor ik vaak over -veelal hoogopgeleide en superslimme- technici. Hoor jij dat ook wel eens over jezelf, een collega of opdrachtnemer? Volkomen onterecht wat mij betreft.

Met van die gepassioneerde experts moet je als klant, collega, opdrachtgever of leidinggevende natuurlijk wel om kunnen gaan. Anders wordt het (samen-) werken behoorlijk op de proef gesteld. Terwijl het heel vruchtbaar kan zijn. Daarom krijg je in dit blog meteen de meest bruikbare tips.

Focus op techniek, niet op relaties

Techneuten zijn niet voor niets een technische opleiding gaan doen. Daar ligt hun passie en focus. Het gaat ze om feiten, vaak zwart-wit (het doet het wel of niet) en om de juiste, kwalitatief beste oplossing te vinden en implementeren. Vaak doe je dat alleen, wat velen prima vinden. Een groot aantal van hen zit -al dan niet gediagnosticeerd- ook nog ergens in het autistisch spectrum. Dat maakt dat ze soms wat sociaal onhandig uit de hoek komen. En voor de wat oudere generatie geldt dat in hun opleiding of verdere carrière de vakken communiceren, presenteren of onderhandelen überhaupt niet in het curriculum zaten. 

Let wel, dit alles is natuurlijk een grote veralgemenisering. Ieder individu is anders en heeft in meer of mindere mate verschillende kwaliteiten en talenten. Dus hang me er niet aan op als het bij jou of je collega net wat anders zit. Dat is het mooie aan mens zijn. 

Een techneut die in zijn kracht staat is goud waard voor je bedrijf.

Techneuten zijn geweldig!

Ik vind het fantastisch om met technici te werken, ze te trainen of te coachen. Dat heb ik veel gedaan en doe ik nog steeds met plezier. Zodat ze weer in hun kracht staan en van daaruit hun passie voor techniek weer in hun werk terugvinden, of om ze te helpen te hervinden wat ze wel willen. En zodat (multidisciplinaire) projectteams beter en met meer lol gaan samenwerken en goede resultaten behalen. Want technici hebben -net als andere professionals of experts- een unieke set kwaliteiten. 

Kwaliteiten

Techneuten ervaar ik als helder, recht door zee, goudeerlijk, vaak extreem goed in hun vak en met veel passie voor techniek. Het zijn echte experts die het beste voor de klant willen, extreem loyaal zijn naar het bedrijf waar ze voor werken. Ze gaan vaak voor ‘the extra mile’. Of dat nu de Weg en Waterbouw Ingenieur is, de System Engineer, de monteur of timmerman, ik zie bij allemaal die kwaliteiten terug. Als ze die inzetten dan wordt iedereen daar blij van.

Sensitief en gevoelig

De meeste techneuten zijn ook nog eens empathisch zeer sensitief maar een groot aantal weet niet wat ze (cognitief) met al die gevoelens en signalen aan moeten of voelen zich daardoor overweldigd. Of ze hebben zichzelf aangeleerd om al die gevoelens te negeren. Overigens is dat ook één van de kenmerken van iemand die in het autistisch spectrum zit. Als ik 1 op 1 met ze werk, dan kunnen ze hun gevoelens prima duiden, net als sfeer of emoties bij een ander. Een aantal van mijn cliënten heeft zich aangeleerd om zich maar niet meer te uiten, omdat dat vroeger niet veilig genoeg was. En, moet ik eerlijk zeggen, vaak is dat de werkomgeving dat ook niet altijd. Dus blijven ze dat zo doen, ook al helpt dat ze niet.

Goede combi

Juist de combinatie van een beetje autistische trekken en hun vaak meer dan gemiddelde intelligentie zorgt voor groot concentratievermogen en voorkeur voor een mono-focus aanpak. Mede dat maakt dat ze zo goed in hun vak zijn. Profiteer daarvan.

Tips

Om technici beter te begrijpen en de samenwerking wat gemakkelijker te laten verlopen krijg je hier de meest bruikbare tips, die meteen verbetering op kunnen leveren.

  • Grijze gebieden wat is dat? Daar waar je als leidinggevende of opdrachtgever tal van belangen moet samenbrengen of managen is er voor een techneut vaak maar één waarheid: dat komt omdat in de techniek vaak iets wel of niet werkt. Meer keuzen zijn er niet. Dat vertaalt zich vaak in stellige antwoorden en uitspraken. Verplaats je in zijn/haar positie en toets van daaruit de uitspraak.
  • Samenwerken gaat het beste als technici aangespoord worden om vooral hun vakkennis in te brengen. Dat geldt voor de meeste mensen natuurlijk, maar zeker voor technici. Daar staan ze in hun kracht en hebben ze zekerheid.
  • Micro-management. Vertel ze alsjeblieft niet hoe ze hun werk moeten doen. De grootste fout van (project) managers is dat ze zich met de inhoud van het werk van de techneut gaan bemoeien of micro-managen. Hij of zij is de expert en weet echt wel wat de beste oplossing is voor het probleem of de opgave. Laat ze alsjeblieft doen waar voor ze aangenomen of ingehuurd zijn.
  • Vertrouwen ipv suf controleren. Haal alsjeblieft de overbodige en bureaucratische regels, procedures of rapportages weg. Ze willen namelijk -zoals alle professionals- gewoon hun werk goed doen. Natuurlijk moet alles wel veilig en navolgbaar gebeuren (Verificatie en Validatie). Vakmensen weten het onderscheid tussen onzin en zinvolle procedures zelf heel goed te maken.
  • Geen 'politieke' zaken. Omdat ze goudeerlijk zijn gaan ze niet voor sociaal wenselijke en soms vage beloften. Daar worden ze onzeker van. Een aantal raakt zelfs gefrustreerd van dat soort politieke spelletjes. En een gefrustreerde techneut kan onverwachts uit de hoek komen. Dus houdt ze erbuiten en laat ze hun werk doen. Dat is bevredigender voor iedereen.
  • Experimenteren en fouten maken. Nieuwe, of nog onbekende, oplossingen vergen een veilige omgeving waarin fouten gemaakt mogen worden. Stimuleer dat, want als je technici dat niet toestaat dan slaan sommigen dicht. Dan is het (sociaal) onveilig om creatief te worden en krijg je starheid. Zet de gewenste oplossing voorop en stimuleer door aan te sluiten bij hun passie. Laat ze vervolgens aan de slag gaan en met een oplossing komen. Dat werkt het beste.
  • Verandermoeheid. Steeds weer nieuwe regels, procedures of reorganisaties maken juist techneuten verander-moe. Ze willen gewoon aan het werk. En doen waar ze goed in zijn. Al die vernieuwingen zorgen voor onrust en onzekerheid omdat ze niet weten waar ze aan toe zijn. Dan trekken ze zich terug. Of er ontstaat een negatieve sfeer, wat al helemaal niet productief is. Creëer rust in de tent en val ze vooral niet lastig met in hun ogen veelal zinloze veranderingen.

Je begrijpt nu misschien waarom ik hier graag een lans breek voor techneuten. Want een technicus die in zijn of haar kracht staat is goud waard.

Hopelijk zijn dit allemaal open deuren voor je, maar zo niet, doe er dan je voordeel mee.

NB: Laat je me weten of de tips werken? En misschien heb je zelf ook wel tips. Die hoor ik graag!

 

Ik wens je een fijne dag. Want of je nu techneut, projectleider of opdrachtgever bent, dingen goed lopen of fout gaan, een fijne dag kun je altijd hebben.

 

Share:

Most Recent Posts

Wat te doen als je in je werk je eerste grote tegenslag hebt

Als je een paar jaar werkt of ondernemer bent, dan komt die grote…

Waarom je strategie voor verandering niet werkt, en hoe wél

Mensen willen veranderen maar dat lukt niet. Dat komt omdat ze…

Hoe moe ben jij eigenlijk?

Ben jij voortdurend vermoeid? Heb je te weinig of geen fut om dingen…

Wil je nog een tweede burn-out

Sommige mensen gaan na de eerste burn-out gewoon door met wat ze al…

Pas liever zelfreflectie toe dan te vingerwijzen

Doe jij dat ook wel eens? vingerwijzen in plaats van je eigen…